Autodiagnoza
Oceń poziom własnych kompetencji menadżerskich
Zdiagnozuj własne potrzeby rozwojowe i obecne luki kompetencyjne
Badania są całkowicie bezpłatne. Wynik w formie diagramu sieciowego otrzymasz natychmiast po zakończeniu badania.
Uwaga! W badaniu mogą też wziąć udział również Twoi pracownicy — menedżerowie. Wyniki badań mogą być tematem do rozmów nt. potrzeb szkoleniowych i rozwojowych pracownika, a nie podstawą do podejmowania decyzji personalnych. Wyniki badania będziesz mógł przesłać na wskazany przez Ciebie adres e-mail.
Badania amerykańskiego ośrodka badawczego Career Development Association dowodzą, że zaledwie 24% menedżerów średniego szczebla i 16% menedżerów wyższego szczebla szczerze i trafnie diagnozuje swoje braki kompetencyjne.
Okazuje się, że pracownicy nie potrafią określać własnych luk kompetencyjnych oraz poziomu rozwoju i osadzić go w strategii rozwojowej przedsiębiorstwa. W powyższym badaniu prawie wszyscy pracownicy twierdzą, że sami nie mają potrzeb szkoleniowych/rozwojowych. 67% badanych, natomiast widzą takie potrzeby u swoich kolegów.
Aż 86% badanych uważa, że menedżerowie mają nieujawnione potrzeby rozwojowe i braki.
Zachęcamy do autoanalizy kompetencji oraz wyciągnięcia wniosków, które mogą służyć do analizy własnych potrzeb rozwojowych.
Badaniu podlegają kluczowe kompetencje menedżera, w 4 obszarach:
- Zarządzanie celami — każdy menedżer będący liderem musi posiadać wiedzę i umiejętność
określania (planowania), organizowania celów sobie (celów własnych) oraz zespołu. Bez tych umiejętności lider
„nie pociągnie ludzi za sobą”. Umiejętność kontroli i oceny realizacji celów jest też
elementem przywództwa. W ramach tego obszaru badane są 4 kompetencje:
- Planowania celów
- Kontrola celów
- Ocena okresowa realizacji celów
- Kierowania zespołem. Ta umiejętność lidera zaczyna się od trafnego zatrudnienia
odpowiednich pracowników lub umiejętności przeszeregowywania pracowników już pracujących.
Budowa efektywnego zespołu, delegowanie zadań, egzekwowanie i motywowanie – to
kluczowe elementy kierowania, w którym menedżer – lider zespołu, musi posiadać
autorytet. W ramach tego obszaru badane są 4 kompetencje:
- Zatrudnianie
- Budowa zespołu i własnego autorytetu
- Delegowanie i egzekwowanie zadań
- Motywowanie i wspieranie
- Organizowanie pracy, to umiejętności prowadzenia efektywnych zebrań (co zabiera
menedżerowi ok. 80% czasu pracy), wprowadzania zmian i nowych projektów, określania
procesów oraz tworzenia przyjaznego środowiska pracy, w tym w szczególności
odpowiednich stanowisk i komfortu pracy. W ramach tego obszaru badane są 4
kompetencje:
- Prowadzenie efektywnych zebrań i spotkań
- Wprowadzanie zmian i nowych projektów
- Analiza procesów pracy
- Tworzenie efektywnych stanowisk pracy
- Komunikowanie. To najważniejszy obszar lidera. Bez odpowiedniej formy wystąpień
publicznych, budowania swojej wiarygodności i zaufania lider „nie porwie
i nie pociągnie” za sobą ludzi. Umiejętność słuchania, wywierania wpływu,
przekonywania i perswazji oraz rozmów w trudnych sytuacjach to kolejne kluczowe
kompetencje, bez których „lider nie stanie się liderem”. W ramach tego
obszaru badane są 4 kompetencje:
- Wywierania wpływu i perswazji
- Wystąpień publicznych i prezentacji
- Komunikacji w trudnych sytuacjach
- Negocjacji i rozwiązywania konfliktów
Masz dwa warianty — możliwości wzięcia udziału w badaniu.
- Wariant częściowy – w ramach jednego obszaru – badasz cztery występujące tam kompetencje kluczowe. Czas realizacji badania ok. 8 minut. (40 stwierdzeń)
- Wariant kompleksowy. W ramach wszystkich czterech obszarów – badasz 16 kompetencji kluczowych – po 4 kompetencje z każdego obszaru. Czas realizacji badania ok. 25 minut (160 stwierdzeń)
Uwaga! Stwierdzenia zawarte w badaniu w wariantach częściowych wykorzystane są również w badaniu wg wariantu kompleksowego, zatem jeśli chcesz zbadać swoje kompetencje kluczowe łącznie w 4 obszarach kompetencji — wybierz wariant kompleksowy, a nie oddzielne 4 badania częściowe.
Instrukcja
Jesteś menedżerem — liderem, osobą, która przewodzi zespołem podległych Ci pracowników. Czytając stwierdzenie (zdanie twierdzące lub pytanie) wyobraź sobie sytuacje, z którą masz właśnie do czynienia w różnych sytuacjach zawodowych. Kwestionariusz składa się ze stwierdzeń w obszarze zagadnień menedżerskich i przywódczych. Odpowiadaj szczerze. Liczy się pierwsza Twoja myśl. Nie zastanawiaj się zbyt długo nad każdym stwierdzeniem (max 5 sek.). Stosuj zasadę, że pierwsza myśl po przeczytaniu jest najlepsza. Nie odpowiadaj jednak bez zastanowienia.
Zaznacz jedno z pięciu określeń:
- Zdecydowanie nie, gdy zdecydowanie nie zgadzasz się lub stwierdzenie jest zupełnie niezasadne
- Nie, gdy nie zgadzasz się ze stwierdzeniem
- Częściowo* / Czasami*, gdy częściowo się zgadzasz lub częściowo się nie zgadzasz bądź też czasami tylko realizujesz zagadnienia występujące w stwierdzeniu.
- Tak, gdy zgadzasz się ze stwierdzeniem
- Zdecydowanie tak, gdy zdecydowanie zgadzasz się lub stwierdzenie jest w 100% zasadne.
* Postaraj się, aby możliwie rzadko korzystać z bezpiecznej, średniej oceny 3 (Częściowo/Czasami). Podejmij trud określenia na Tak lub Nie (lub ich zdecydowane formy), wówczas uzyskany wynik w większym stopniu pozwoli ocenić Twoje kompetencje i potrzeby rozwojowe.
Uwaga! Nie ma możliwości zapisania dotychczasowych zaznaczeń. Wyjście ze strony badania — powoduje skasowanie dotychczasowych zaznaczeń i konieczność ponownego badania „od początku”. Zaznacz tylko jedną odpowiedź przy każdym stwierdzeniu. Badanie jest autoanalizą własnych kompetencji, zatem odpowiadaj szczerze.